Naturpædagogiske aktiviter.
Af naturpædagogiske aktiviteter er der mange af i området.
Første aktivitet kunne være en skattejagt, hvor børnene er med til at finde forskellige ting fra skoven.
Det kan være små ting som man kan tage med, som fx fjer, blade, sten og grene, eller ting som man kan tage billeder af fx træer, dyr, spor. Det ville i samme forbindelse også være oplagt at lave afstøbninger af sporene man finder. Til sidst er der så en skattepose til alle børnene med fx frugt, nødder og rosiner, så man spiser det samme som de gør i naturen.
Det kan være små ting som man kan tage med, som fx fjer, blade, sten og grene, eller ting som man kan tage billeder af fx træer, dyr, spor. Det ville i samme forbindelse også være oplagt at lave afstøbninger af sporene man finder. Til sidst er der så en skattepose til alle børnene med fx frugt, nødder og rosiner, så man spiser det samme som de gør i naturen.
Dette kunne være en god måde at motivere børnene, ved at fortælle om en fin præmie til sidst. Børnene er altid glade for at finde flotte genstande og ved at inkludere børnene så de også skal holde øje og finde ting bliver de mere opmærksomme på omgivelserne. Der kunne også knyttes en forbindelse med læreplanstemaerne i fx krop og bevægelse og natur og naturfænomener, hvor børnene også lærte lidt om sundhed, bæredygtighed og økologi, altså hvor tingene kommer fra (fx ved at se bistader)
En anden aktivitet kunne være lege og aktiviteter der kunne tage udgangspunkt i børnenes yndlingsbog eller yndlingseventyr. Der er fx store frie områder hvor man kunne lege som rødhætte og ulven, hvor enkelte børn skal være ulv og fange de andre børn, der så allesammen får et rødt stykke stof i hånden, mens ulvene har et brunt stykke stof som hale. Man kunne også lave teater/rollespil mens man gik, hvor man levede sig ind i historierne eller fortalte dem mens man gik.
Disse aktiviter kunne være en kreativ måde at lave teater som følge af et bogforløb eller et særligt emne. Her kan man også knytte flere læreplanstemaer, som fx natur og naturfænomener, kulturelle udtryksformer og værdier og krop og bevægelse.
Nogle af mine overvejelser omkring denne aktivitet kunne være ting som sværhedsgrad. Det kan være svært for enkelte børn at følge med og gøre disse ting mens man går, mens andre sagtens kan dette. Derfor kan man baseret på sin børnegruppe bestemme, om de kan håndtere dette, eller om de skal gå frem til et punkt, stoppe op og lave en aktivitet, og så gå videre.
Nogle af mine overvejelser omkring denne aktivitet kunne være ting som sværhedsgrad. Det kan være svært for enkelte børn at følge med og gøre disse ting mens man går, mens andre sagtens kan dette. Derfor kan man baseret på sin børnegruppe bestemme, om de kan håndtere dette, eller om de skal gå frem til et punkt, stoppe op og lave en aktivitet, og så gå videre.
Af hjemmesider og litteratur der fungerede godt var det primært opslagsværker som www.fugleognatur.dk/ og diverse leksikon. På nogle punkter brugte jeg også hjemmesider som fx www.naturstyrelsen.dk/ , der gav fantastisk information og gode råd fra lokalområderet om krondyr og skarve, eller specifikke hjemmesider om emner, jeg ville dykke mere ned i, som fx sider fra http://www.denstoredanske.dk/ om ål.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar